Els cereals integrals com l’arròs bru, civada i sègol integrals no sols tenen un sabor deliciós, sinó que també són molt beneficiosos per a la salut, ja que redueixen el risc de patir malalties cardíaques i certs tipus de càncer.
Investigacions epidemiològiques recents a gran escala demostren que el consum regular de cereals integrals pot reduir el risc de patir trastorns cardíacs coronaris i alguns tipus de càncer fins a un 30%. No és estrany que en el simposi internacional dels aliments integrals i la salut que es va celebrar a Finlàndia el juny de 2001 es conclogués que prendre més aliments integrals pot millorar la salut.
Durant segles, els cereals com el blat, l’arròs, el blat de moro, la civada i el sègol han estat elements fonamentals de la dieta. S’han consumit a tot el món en una gran varietat de productes, des de la pasta a Itàlia fins a les farinetes de civada a Escòcia. La majoria dels productes s’elaboren a partir de cereals refinats. Això significa que les parts exteriors del gra, el germen i el segó, s’eliminen al trinxar els cereals en la mòlta, conservant l’albumen, compost principalment de fècula, que es mol per a obtenir farina blanca.
Entre els nutrients que contenen els cereals integrals hi ha la vitamina E, el complex vitamínic B i minerals com seleni, zinc, coure, ferro, magnesi i fòsfor. A més, aquests cereals aporten proteïnes, hidrats de carboni complexos i substàncies protectores.
Protecció contra el càncer i les malalties cardíaques
El veritable poder dels cereals integrals es basa en els seus efectes de protecció contra les malalties cardíaques coronàries i determinats tipus de càncer. En un estudi prospectiu en el qual es va enquestar a més de 34.000 dones d’edats compreses entre els 55 i 69 anys realitzat a Iowa, Estats Units, aquells subjectes que prenien al menys una ració de cereals integrals al dia presentaven un risc significativament inferior de morir per causa d’una malaltia cardíaca coronària que aquells que amb prou feines consumien aquest tipus d’aliments. Altres dades procedents d’un estudi realitzat entre infermeres demostra que les dones que prenien unes 2,7 racions d’aliments integrals al dia presentaven un risc de patir malalties coronàries un 30% menor que aquelles que tan sols ingerien 0,13 racions al dia d’aquest tipus d’aliments. Per altra banda, es creu que el consum regular d’aliments integrals també redueix el risc d’infart i diabetis de tipus II.
Els efectes protectors dels aliments integrals s’estenen al càncer de colon. Els cereals integrals són rics en hidrats de carboni fermentables, que la flora intestinal converteix en àcids grassos de cadena curta. Aquests àcids redueixen l’activitat de certs factors que provoquen càncer. Per altra banda, les fibres dels cereals integrals incrementen el volum de les femtes i envolten als carcinògens, que són així eliminats de l’intestí abans que puguin causar problemes.
Indicacions sobre la salut
Els aliments com el pa i els cereals integrals, l’arròs bru o les galetes integrals no abunden a la dieta occidental. Un consum més gran de productes d’aquest tipus constituiria una iniciativa agradable i prudent, des del punt de vista de la nutrició, que està a l’abast de tota la població. N’hi ha prou amb prendre una ració de cereals integrals per esmorzar o començar a consumir pa, arròs i pastes integrals per a millorar la salut i reduir el risc de contreure malalties.