La cafeïna és una substància natural (un alcaloide) present en les fulles, llavors i fruits de més de 63 espècies vegetals a tot el món.
Des de fa temps, es consumeixen a tot arreu productes que contenen cafeïna, com el te, el cafè i alguns refrescos. Més recentment han aparegut al mercat begudes amb una gran quantitat de cafeïna (les “begudes energètiques”).
Un dels efectes més coneguts de la cafeïna és la seva capacitat d’actuar com a estimulant, endarrerint temporalment el cansament; efecte que pot causar insomni en persones sensibles. També s’ha demostrat que la cafeïna té un lleuger efecte diürètic, i estimula l’eliminació de líquids. Tot i que s’han realitzat nombrosos estudis sobre la seva iniquitat, circulen encara moltes idees errònies sobre aquesta substància tan comú. Aquest article recull els resultats d’investigacions científiques sobre la cafeïna i la salut, i pretén aclarir certs aspectes controvertits relatius a aquest component.
Mite:La cafeïna crea addicció. Realitat: Molta gent diu ser “addicta” a la cafeïna de la mateixa manera que es pot ser-ho a les compres, al treball o a la televisió. Segons les definicions acceptades i en opinió de la majoria de les autoritats, la cafeïna no crea addicció. Quan es talla de forma brusca el consum regular de cafeïna, algunes persones poden patir mal de cap, fatiga i somnolència. Aquests símptomes no solen persistir més d’un dia i poden prevenir-se reduint el consum de cafeïna de forma gradual.
Mite:La cafeïna augmenta el risc de patir malalties cardíaques. Realitat: Nombrosos estudis realitzats a gran escala revelen que el consum de cafeïna no augmenta el risc de patir malalties cardiovasculars, ni incrementa els nivells de colesterol, ni produeix alteracions del ritme cardíac. En persones sensibles a la cafeïna s’observa un lleuger augment temporal de la tensió arterial. En canvi, aquest augment és similar al provocat per activitats quotidianes, com pujar escales. No obstant això, és recomanable que les persones amb la tensió alta consultin el seu metge.
Mite:La cafeïna provoca càncer. Realitat: Existeixen proves científiques de pes que demostren que la cafeïna no incrementa el risc de patir càncer. Els estudis a gran escala portats a terme a Noruega i Hawaii i els anàlisis de 13 estudis realitzats a més de 20.000 subjectes revelen que no existeix cap relació entre el consum regular de cafè o te i el risc de contraure càncer.
Mite:La cafeïna és un factor de risc en relació a l’osteoporosi. Realitat: Algunes investigacions suggereixen que el consum de cafeïna pot incrementar la pèrdua de calci a l’orina. En canvi, s’ha comprovat que les esmentades pèrdues són mínimes i que el consum de cafeïna en dosis normals no afecta el nivell de calci ni la densitat òssia. Diversos estudis més recents confirmen que el consum de cafeïna no és un factor de risc pel que fa a l’osteoporosi, especialment en dones que consumeixen calci en quantitats adequades.